34 persoonlijke dingen over John Lennon, 34 jaar na zijn dood

34 jaar geleden, op 8 december 1980, werd John Lennon afgeknald door een verwarde fan, Mark David Chapman (die om die reden nog steeds opgesloten zit). Vandaar kort even 34 persoonlijke dingen over John Lennon:

  1. Yup, John Lennon is mijn favoriete Beatle. Ik vind zijn accent het leukst, ik vind hem het meest onderhoudend als hij iets vertelt, ik vind de Beatle nummers die hij geschreven heeft de betere? Eeuwige optimist Paul past bijvoorbeeld niet bij mij. George is te esoterisch. En Ringo… Nou ja, Ringo zal allicht wel onderschat zijn, maar ik ken niks van drummen, dus ik weet het niet.
  2. Mijn pa leek redelijk goed op John Lennon toen hij jong was. Toen ik een poster van John Lennon op mijn kamer had hangen, vroegen mensen regelmatig en nogal beschuldigend waarom ik een poster van mijn vader op mijn kamer had hangen. Blijkbaar is dat not done.
  3. Naar eigen zeggen was zijn gelukkigste tijd, de korte periode waarin hij ‘onder goedkeurend en besturend oog van puppet master Joko’ een relatie had met May Pang. Een Chinees-Amerikaanse dame, die verdorie een hete babe is, zie foto’s.
  4. In de film Backbeat is John Lennon het interessantste personage. Vooral zijn onverklaarbare fundamentele kwaadheid valt daar op. Lang voor hij liefde en pacifisme ging prediken. Clip uit de film
  5. Tegenwoordig doet Russell Brand mij een beetje denken aan John Lennon, al is John ongewijfeld getalenteerder (of gedisciplineerder) dan Russell Brand die er ondanks zijn turbo eloquentie als een opgeschoten moeilijk te scholen 12-jarige blijft uitzien.
  6. Weinig geweten is dat John enkele boeken schreef en dat hij daar prijzen voor gewonnen heeft, nog voor hij het icoon was zoals we hem nu kennen. Zie het book ‘in his own write’.
  7. Zijn boodschap van ‘all you need is love’ heeft voor mij altijd bijzonder gevloekt met de manier waarop hij omging met zijn eerste zoon: Julian Lennon. Die overigens een bovenste beste kerel lijkt, hoewel nogal aan de depri kant. Hij heeft een zeer vergelijkbare stem, en toch heb ik nooit naar zijn muziek geluisterd en ben ik dat ook niet echt van plan. Vreemd hoe mensen hoe mensen toegang vinden tot muziek…
  8. Mijn vrouw was zo goed om een T-shirt te beschilderen met het gezicht van John. Waarvoor ik haar nogmaals hartelijk wil danken.
  9. John Lennon en The Beatles waren de reden waarom mijn moeder mijn haar moest knippen terwijl ik sliep. Eén kant per nacht… In die tijd kon ik niet aan een lief geraken. Dus ‘all you need is love’, kon ik met veel smachten meezingen.
  10. Een van zijn betere quotes is deze:
  11. Je weet meestal dat een Beatles nummer van John Lennon is als de tekst in ‘ik-vorm’ is geschreven
  12. John deed zijn best om feminist te zijn en zei onder andere: ‘woman is the nigger of the world’. He tried to walk to talk en wijdde zich enige tijd toe aan huishoudelijke taken terwijl Yoko Ono de financiële zaken en de business kant van de muziek beheerde.
  13. Er bestaat een hele film ‘the hours and the times’ over het mysterieuze weekend waarin John Lennon en manager Brian Epstein verdwenen. Of de twee seks hadden, weet ik niet, en dat maakt ook helemaal geen verschil.
  14. Van zijn solocarrière vind ik ‘mother’, ‘instant karma’, ‘well well well’, ‘how do you sleep at night?’ en ‘cold turkey’ de beste nummers
  15. Toen the Beatles nog concerten gaven en de fans zo hysterisch schreeuwden dat de muziek niet meer te horen was, schreeuwde hij obsceniteiten in de mirco. De grootste storm stak echter op toen hij in Amerika zei: ‘we’re more popular than jesus’
  16. John Lennon zat vol diepe onzekerheden. Tijdens opnames in de studio wilde hij absoluut vermijden dat hij zijn eigen stem kon horen.
  17. The Beatles hebben moordend veel samen op podium gestaan, vooral tijdens hun tijd in Hamburg. Ze speelden voor peanuts, praktisch non-stop, op amfetamines om wakker te blijven. Tegenwoordig kent iedereen de regel van ‘10.000 uren’: wat het ook is waar je wereldtop in wil worden, je moet er 10.000 uren voor oefenen en openstaan voor serieuze feedback. The Beatles klopten in Duitsland zeer lange dagen en toen ze terugkwamen in Engeland zaten ze aan die 10.000 uur en… braken ze massaal door. 10.000 uur, dat is zes uur oefenen mét kritische feedback per dag, en dat ongeveer 4,5 jaar lang. But who ever does that? Die enkelingen zoals The Beatles. Volgens auteur Malcolm Gladwell is Bobby Fischer de enige die ooit ontsnapt is aan de regel van 10.000 uur. Die werd wereldkampioen schaken met 9.000 uur achter de kiezen. Volgens dezelfde theorie is wonderkind Mozart eigenlijk een laatbloeier, want die had er al een stuk meer dan 10.000 uur opzitten toen hij doorbrak.
  18. John Lennon was een grote vreetzak. Hij ziet er op de meeste foto’s nogal slank uit, maar de kerel kon naar ’t schijnt een serieus stukske vreten. I sympathize! (Russell Brand die ik al eerder vermeldde en mij in een (ultra)light versie aan John doet denken, heeft overigens last van boulemie)
  19. Lucy in the sky with diamonds zou niet geschreven zijn door de invloed van LSD, maar gebaseerd zijn op een tekening van zoon Julian. Julian had zoals al gezegd, geen goeie band met zijn vader, die totaal niet voorbereid was op het vaderschap en had een betere band met Paul McCartney.
  20. Als iemand met -tegen beter weten in- een zwak voor astrologie, is het toch opvallend dat elke Beatle perfect past bij zijn sterrenbeeld. John (weegschaal) en Paul (tweelingen) vormen bijvoorbeeld een ideaal astrologisch duo.
  21. Mijn ex-schrijfpartner -hij heeft het te druk met zijn solocarrière- noemt mij Lennie, naar John Lennon, en ik noem hem Macca, naar Paul McCartney. Astrologisch zijn we echter minder compatibel, ik zijnde vissen-ram en hij zijnde een op en top ram. Dat geeft veel herkenning en sympathie, maar te weinig echte kruisbestuiving. We lijken wat te goed op elkaar. En als pure ram is hij te zeer monomaniac (nee, dat is niet hetzelfde als een egomaniac, dat heb ik niet gezegd, Macca)
  22. Ik mocht als kind van mijn vader IN GEEN GEVAL zeggen dat John Lennon een genie was. IN GEEN GEVAL. Ik schrok toen een beetje van de heftigheid van dat gebod, maar ik veronderstel dat hij wilde zeggen: iedereen kan John Lennon zijn, je moet er gewoon verdomd veel discipline voor opbrengen. En geluk hebben (maar volgens mij volgt geluk uit voorbereid zijn op geluk door… discipline)
  23. Ja, ik geloof dat Yoko een door en door manipulatief persoon is, maar ik geloof ook dat ze John iets te bieden had, dat hij nergens anders kon vinden. Misschien de kracht om zichzelf te zijn?
  24. Om één of andere morbide reden vind ik het nodig om Youtubevideo’s te zoeken waar de andere Beatles wenen als ze het over John hebben… Voor Ringo en Paul heb ik die gevonden.
    Ringo weent: https://www.youtube.com/watch?v=RqXkOTYoys8

    Paul weent: https://www.youtube.com/watch?v=qImZKJE1fFMMaar voor George, die stiekem, of nee, nogal openlijk, de dood verkoos boven het aardse, vind ik niks. Wel een tamelijk gemeen telefoongesprek tussen George en John, vlak voor diens dood. Zo’n telefoongesprek dat alleen kan plaatsvinden tussen twee mensen die elkaar door en door en door kennen en exact weten waar ze moeten trappen als het moet pijn doen. Ach ja, onder vrienden, mag het al eens pijn doen.
  25. Een van zijn betere grappen blijft: “For our last number, I’d like to ask your help. Would the people in the cheaper seats clap your hands. And the rest of you, if you’ll just rattle your jewelry.”
  26. John kon brullen, bijna zoals Kurt Cobain, luister hier (met de grap van 25 incluis: https://www.youtube.com/watch?v=iS0wuN_6wyw

27. Een van mijn favoriete psychologen, Gabor Mate, gebruikt twee nummers van John Lennon (‘Mother’ en het minder bekende, maar zeer gevoelige ‘I call your name’) in één van zijn lezingen over hoe we kinderen en masse affectief beschadigen: https://www.youtube.com/watch?v=E9grl42lGzc

28. Zijn eerste vrouw Cynthia, schreef een openhartige boek ‘John’ over haar huwelijk met de Beatle. Je krijgt een beeld van een tamelijk overdonderde jongeman met veel onzekerheden en angsten, heel hard op zoek naar iets ‘hogers’, die van de ene dag op de andere compleet veranderd na zijn kennismaking met Yoko Ono. Hij gaat van dan af erg onverschillig om met zijn zoon Julia en ex-vrouw Cynthia. Uiteindelijk probeert hij wel de brokken te lijmen. Vooral in de periode met May.

29. Er bestaat een hele documentaire ‘De dag waarop John Lennon stierf’, volledig te bekijken op YouTube

30. Iedereen -ouder dan 12 in 1980- zou zich naar ’t schijnt herinneren waar hij was de dag dat John Lennon stierf. Deze sportcommentator heeft die dag alleszins geen fut meer om de match American Football nog verder te bekijken. ‘This is just a football game. No matter who wins or loses. An unspeakable tragedy has been confirmed to us…’ Bekijk hier

31. Voor wie vindt dat hij geen tijd mag verspillen door blog posts te lezen over overleden idolen  https://i0.wp.com/www.hqwallpapersarena.com/wp-content/uploads/2013/12/John-Lennon-Wallpapers-4.jpg

32. De mens ging wel door een, euhm, zekere transformatie doorheen de jaren

33. Ah, kom aan, Yoko was wel knap

  1. 34. Ja, Help was een zeer, zeer bizarre film…

Plaats een reactie